Leczenie nadpotliwości

Nadmierna potliwość dotyczy głownie pach, rąk i stóp. Występuje pod wpływem różnych stanów emocjonalnych, wysokiej temperatury, używek (kawa, papierosy) oraz spożywania gorących i pikantnych potraw. Występuje u obu płci, może występować rodzinnie, ujawnia się często w wieku młodzieńczym. Pacjenci, u których występuje nadmierne i patologiczne pocenie często są narażeni na napięcie psychospołeczne z uwagi na ograniczenia, jakie stwarza ten stan w ich życiu zawodowym i osobistym. W leczeniu wykorzystano toksynę botulinową, szczególna technika podania ogranicza jej działanie do gruczołów potowych, nie zaburzając pracy mięśni np. w obrębie dłoni, czy stóp. Zniesienie nadpotliwości utrzymuje się około 5-9 miesięcy po zabiegu, u niektórych pacjentów nawet do 12 miesięcy.

PRZEBIEG ZABIEGU:

Przed zabiegiem lekarz wykonuje test obserwując obszar największej potliwości, następnie zaznacza ten
obszar i podaje lek. Działaniami niepożądanymi jest ból podczas podawania preparatu, dlatego zalecane
jest zastosowanie znieczulenia.
Pierwsze wyniki zabiegu widoczne są po 3-5dniach po zabiegu, pełen efekt po 10-14 dniach. Po 2
tygodniach od zabiegu wymagana jest kontrola.

PRZECIWSKAZANIA:

– choroby przewodnictwa nerwowo-mięśniowego (miastenia gravis, zespół Lamberta-Eatona);
– ciąża i okres karmienia piersią;
– nadwrażliwość na składniki preparatu (albuminy ludzkie);
– infekcje skóry w miejscu podania leku.
– stosowanie leków lub okres 2 tygodni od ich odstawienia
• aminoglikozydy (streptomycyna, gentamycyna, amikacyna)
• aminochinolony (chlorochina, hydroksychlorochina)
• D-penicylamina